zeepier-op-leka-2016.reismee.nl

2e en 3e (laatste) reisdag

Om 09:00 in prachtig zonnig weer van de Koppang camping vertrokken richting Goteburg waar we de ferry naar Kiel gereserveerd hebben. Na een voorspoedige reis (ca 520 km) staan we om 16:45 in Goteburg op de haven te wachten tot het laden begint. Wim ziet op de haven nog eenmooie nieuwe caravan. Nu noemen we hem soms al Petalo (heeft een hééél grote caravan), maar dit slaat echt alles. Wat een wanstaltig ding! Wat goedkoop proceleinen beeldjes en blingbling erin en hijkan ergelijk mee op een kamp gaan wonen.

Om iets over 5 rijden we aan boord en nadat we onze spullen in de hutten gebracht hebben, is er nog even tijd om vanaf het zonnedek een paar foto's te schieten en het thuisfront te bellen.

Wimkan altijd wel wat gebruiken en heeft een fetjismevoor mokken met de naam van de ferrymaatschappij erop. Als hij mokken tegenkomt aan boord is hij er dan ook al de kippen bij om te inspecteren of het iets voor hem is!

De ferry wordt gestookt op biomethanol. Dus dit keer geen rookwolken achter de boot.

Om 18:00 worden we verwacht voor het diner. No snel even naar de hutten om op te frissen. Wim heeft kennelijk grote plannen vanavind want Zeepier betrapt hem erop dat hij zijn wekbrauwen staat te epileren en van allelei andere plekken op zijn kop haren staat uit te sjorren."Hij wil er knap uitzien tijdens het diner" zegt hij! De ijdeltuit!

Om 18:00 zitten we aan tafel in het buffetrestaurant aan een glaasje bier. Het diner op deze ferry is veel beter dat op de ferry die we de heenreis hadden. Toch gek want het is dezelfde maatschappij. Diverse soorten gemarineerde haring dit keer. George duikt als vanouds direct op de garnalen die in diverse soorten en bereidingen geserveerd staan, terwijl de anderen zich te goed doen aan de diverse vissoorten en bereidingen daarvan. Ja, sommigen eten zelfs groenten (nou ja eten, het ligt op het bord).

Na het diner nog even aan dek genieten van de laatste zonnestralen en kijken hoe het schip het laatste deel van het Goteburgfjord uitvaart via het Skagerak naar het Kattegat, richting Kiel.

Wim heeft gestudeerd voor inspecteur en ziet overal complotten in. Zo zijn 3 Tjechen die met een telefoon in de hand bij de gokautomaten staan te gokkenzeer verdacht. Ook dat meisje dat een selfie staat te maken vindt hij verdacht. Ze kijkt steeds zo raar naar hem vindt hij. Nog een biertje gedronken en dan te kooi.

Zaterdagmorgen legt de ferry om 09:15 aan in Kiel. We zijn de eersten die van boord mogen en rijden dus al om 09:25 richting autobahn. Het weer is goed licht bewolkt en zonnig, wel veel wind. Ondanks de wegwerkzaamheden zijn we de Elbetunnel in Hamburg snel voorbij. Bij de lunchstop blijkt Wim ook voldoende boterhammen gesmeerd te hebben om ook de pinksterdagen door te komen. Op de heenweg had hij ook al zoveel bij zich dat hij op Leka nog 2 dagen ervan kon eten en toen nog voor een dag aan belegde bolletjes en krentenbollen aan de meeuwen kon boeren (iets van: ogen die groter zijn dan zijn maag? Of hij kan niet tellen). Bij Bremen (12:30) wat oponthoudt vanwege werkzaamheden. Verder loopt de reis voorspoedig.