zeepier-op-leka-2016.reismee.nl

6e visdag

Grote schrik vanochtend. Ons vermoeden bleek waar; na het test vullen van onze koelboxen blijken we inmiddels ons quotum vol te hebben. Dat betekent dus dat we de vis die we vangen terug moeten zetten.

Karl Oddvar melde gistereavond dat de andere witte boot (die van die kapotte keetrkoppeling) nu gerepareerd was en dat we die konden meenemen. Oh ja, hij start wat moeilijk omdat de gloeibougies slecht zijn! Nou 5 minuten gloeien hielp niet. Niets anders dat dieselnevel uit de uitlaat!

Vandaag besloten om dan eerst maar eens op platvis te gaan vissen. Het weer is nog steeds prima, alleen zou er iets meer wind komen vandaag (windkracht 2 á 3 bft). Niels wilde nog proberen om roodbaars te vangen. De andere boot gaat platvis gaan vissen op een stek waar een paar jaar geleden een zalmkwekerij lag. Voor de roodbaars is er een plek op ca. 1,5 uur varen. Een eindje varen is geen probleem voor Niels. Hij vindt altijd wel een plekje om te slapen. Ligt hij niet op het poepdek in de zon, dan vindt je hem liggend op de bank in het vooronder lekker warm bij de motor.

In de andere boot hebben ze er trouwens eentje die een zwakke blaas heeft maar dat niet wil erkennen. Wat doet die, hij pakt de emmer doet net of hij hem schoonspoelt maar pakt dan stiekem een flots zeewater draait zich discreet om en dan druppelt hij er nog wat bij (alleen voor de kleur denken we). Met een wijds gebaar wordt dan de emmer geleegd waarbij hij dan zegt: jeetje wat moest ik nodig! Dat doet hij dan zo’n keer of 5 á 6 per dag. Vanavond hebben we hem maar eens gevraagd of hij niet bijna uitgedroogd raakt!

De andere boot lukte het om een aantal schollen te vangen.

Na een uurtje op platvis had de boot van Zeepier nog geen aanbeet gehad. Omdat schol in deze tijd toch geen echt lekkere vis is dan maar snel doorgevaren naar de roodbaars stek. Eenmaal daar begint al snel de wind aan te trekken. Geen 3 bft zoals voorspelt maar het werd 5 bft. Zo om een uurtje of twee daarom maar gestopt en teruggevaren naar huis. Zonder roodbaars overigens. De oogst van vandaag was een grote wijting die Wiegert ving.

Lekker vroeg gegeten. Daarna gingen Zeepier en Niels nog een uurtje op het havenhoofd vissen. Inmiddels was de wind hard en het regende en de vis liet volledig verstek gaan.

Eef

hallo daar , zo te zien is het koud en nat daar,en hebben jullie de bakken vol met het meest kabeljauw,lekker toch, dus wat jullie nu nog vangen gaat weer terug de zee in ,dat is toch zonde,gelijk lekker opeten natuurlijk.Gr aan iedereen en nog veel vis plezier

Henny Bakkenist

Hallo,
Ik heb met plezier de verslagen van Zeepier gelezen. Jammer dat het quotum is bereikt, beter voor de vissen.
Nog veel plezier daar in het noorden en voorzichtig op zee en uiteraard op de weg terug.
Groeten