zeepier-op-leka-2016.reismee.nl

De 4e en 5e visdagen

Zaterdag en zondag valt wat het weer betreft niets op aan te merken. Geweldige week tot nu toe. Hoge temperaturen en geen wind.

Zaterdag naar Dolmoy gegaan om te vissen. Dolmoy is een eiland ten zuiden van Leka. Bekende stekken voor ons. In eerste instantie toch nog moeilijk om vis te vangen. Pas tegen het eind van de vloed vinden we een plek waar we nog wat kabeljauw en een aantal mooie pollakken kunnen vangen. Uiteindelijk hebben beide boten bij elkaar nog ca. 1,5 kist met vooral kabeljauw. Opnieuw tot ca. 21:00 bezig geweest met schoonmaken. Daarna eten en dan nog inpakken. Al met al was het weer 00:00 uur voor we naar bed konden. De slijtagedoor te weinig slaap begint wat dat betreft zijn tol te eisen. Zeepier loopt op land te zwalken alsof hij dronken is (Wiegert en George overigens ook). De vloer gaat op en neer en het is moeilijk met de coördinatie. Na het eten hebben we lucifers nodig om de ogen open te houden.

Zondag is het opnieuw prachtig weer. Iets minder warm dan gisteren maar nog steeds bijna windstil. Vlakke zee dus (alleen wat ocenaan deining aan de buitenzijde van het eiland..

Nu naar het noorden naar het eiland Melsteinen (1,5 uur varen).Gelukkig dit keer een paar stekken als tussenstop tussendoor. Opnieuw vinden we de vis niet makkelijk. Niels trekt de 1e kabeljauw; een dier van ca 85 cm. Op de volgende stek door hem gevolgd door één van 97 cm. Dat lukt hem nu al bijna elke dag: de 1e vis en de grootse vis.

Eind van de dag hebben beide boten een kist kabeljauw. We hebben inmiddels genoeg. Die vrieskisten zitten bijna vol. Opnieuw tot 21:00 uur op de steiger gestaan om vis schoon te maken. De komende dagen dus vis terugzetten en soorten belagen die we nog niet hebben (heilbot en roodbaars misschien?).

Karl Oddvar komt nog even op de haven. 1e vraag was tot wanneer blijven jullie eigenlijk? Niet dat hij ons zat is, maar hij weet het gewoon niet. Dat mannetje is druk als een grote kerel. Hij heeft een taxibedrijf met 3 wagens op Leka (400 inwoners?); rijdt zelf en heeft daarnaast 2 chauffeurs in dienst. Daarnaast werkt hij in de offshore en is hij een paar weken thuis en dan weer 1,5 maand op zee. Dan moet zijn personeel zichzelf redden. Verder heeft hij een 3e boot in orde weten te maken (dat hopen we tenminste). Die is iets groter dan de boot van Zeepier en morgen gaan we die dus uitproberen. 4 jaar geleden heeft Zeepier de ferry nog bijna aangevaren met dat ding omdat de keerkoppeling het begaf. Na 4 jaren van ? en dan nog eens 3 dagen knutselen is nu dan toch eindelijk de keerkoppeling gerepareerd. Het was een mooi project zullen we maar denken. Morgen gaan we het zien! Overigens staat die kruizer waar Zeepier 3 jaar geleden nog heeft geholpen met het verwijderen van de motor nog steeds op een dolly te wachten op zijn motor. Na het eten nog even genieten van het geweldige uitzicht. Dit keer een prachtig kleurenschouwspel door de avondzon.

Het is nu 23:20 uur en de mannen zitten de visfilets in te pakken. Zeepier kan nog even zijn blog uploaden en dan kunnen we naar ons mandje.