zeepier-op-leka-2016.reismee.nl

De 3e visdag

Vandaag opnieuw prachtig zonnig weer en wind tussen 3 en 4 m/s (bijna niets dus). De temperatuur op het water zou ongeveer 10 graden worden. Rene en Zeepier hadden een paar weken geleden een paar stippen op de kaart gezet voor als het zulk weer is. Gisteren was Zeepier al ver naar het noorden tot voorbij het eiland “Melsteinen”. Vandaag gaan we naar het westen de eindelose Noorse zee op naar het eiland Skringla.

Op ca 1 uur varen vanaf de westzijde van Leka (dus 2 uur vanuit de haven). Onderweg al behoorlijk last van de deining die veroorzaakt wordt door een lagedrukgebied dat verderop op de Noorse zee ligt (mede de reden voor ons mooie weer!). Op de heenweg een trage deining van ca 1,5 m. Eenmaal in de buurt van de scheren rondom Skringla blijkt dat de golven ongeveer van alle kanten komen. Twee van onze medereizigers vinden dit iets wat minder en kregen wat minder zin in vissen. 4 is de meerderheid dus we zijn de rest van de dag toch daar blijven vissen. Het is zo warm dat Zeepier al snel uit zijn drijfpak zweet en daarna in zijn T-shirt aan dek staat. Maar goed dat we genoeg brandzalf gebruiken deze dagen.

Op de terugweg is de deining opgelopen naar ca. 2 meter en dus nog minder plezierig voor die 2 mannen. Om ca 18:00 uur terug in de haven met een puist aan kabeljauwen om schoon te maken. Eerst nog even lekker in de zon op een bankje achter het huis een bakje thee met een koekje en dan aan het werk.

Zeepier, Wiegert en George aan de viskuizen en Niels en Wim aan het eten koken.Om ca 21:00 uur hebben we de vis schoon en Niels en Wim hebben het eten klaar (beenhammetjes met gegratineerde spruiten met crème fresh en een aardappeltje).
De mannen eten ook gezond fruit!

Karl Oddvar is al 3 dagen aan het werk om een andere boot voor ons gereed te maken. Niet dat de huidige boten niet goed zijn, maar die van Zeepier heeft een iets versleten waterpomp en loopt dus warm als we in stationaire vaart gaan. s ’avonds gaat Zeepier nog even met Karl Oddvar een testvaartje maken, maar opnieuw blijkt de keerkoppeling niet goed te werken.

Karl Oddvar zegt dat hij via een beroepsvisser (die we kennen) een paar tørrfisk (gedroogde kabeljauw of ook wel stokvis) heeft geregeld voor ons. Die zou Zeepier voor collega Paul meenemen. We hebben ze nog niet, maar uit ervaring weten we dat die krengen een uur in de wind stinken. De reisgenoten roepen nu dat ze minimaal in 3 lagen plastic moeten omdat ze anders de auto uit stinken.